Kategorier | Träning, Träningsprogram

Träningstips inför Tour of Jämtland

Träningstips inför Tour of Jämtland

Sätt dig i sadeln och trampa dig till toppform. I senaste numret av Outside Träning får du ett 16 veckor långt  träningsprogram  inför sommarens hetaste cykellopp. Den 10:e augusti är det du som visar bra ben på Tour of Jämtland.

Av: NIKLAS ÖSTBERG | Foto: PATRIK LINDQVIST

 

DAGEN ATT BOKA semester på redan nu är den 10:e augusti. Det är då som cykelloppet i Jämtland drar fram över vägarna. (Tour of Jämtland är Sveriges enda riktiga etapplopp). För den tävlingssugne finns det olika alternativ men det träningsprogram som följer avser den längsta sträckan på 214 kilometer. Det är också den som kommer att vara den största upplevelsen. Kraftprovet på cykel startar vid havet i Trondheim och efter 15 kilometer, vid Selbusjön, kommer benen att få en känsla för det som komma skall vad gäller klättringen på banan (totalt bjuder banan på 2022 höjdmeter). Därefter är det sikte mot Sverige, med en hel del stigningar och förstås jakten på bergspriset i Storlien innan det är dags att kämpa om placeringar innan mål i Åre.

Loppet är utöver en cykeltävling en härlig resa på vackra vägar i omgivningar som skapta för cykel. Den intensiva gröntonen i skogarna och den kuperade banan i det jämtländska loppet kommer att locka fram viljan att visa bra ben från Trondheim till Åre. En bonus i sammanhanget är att motionsklassen startar samtidigt med eliten den 10 augusti, så om du vill mäta krafterna med vassa cyklister är det här en tävling du definitivt bör kika lite närmare på.

 

ÖKA FARTEN

Bli av med onödigt luftmotstånd och överflödig vikt på cykeln och nå högsta farten i sadeln. Här kommer några tips.

214 kilometer cykling i Jämtland.

1. Hjulen. Låg vikt ger snabbare acceleration.

2. Lufttrycket. Komfort kontra hastighet; mer luft i däcken ger högre hastighet men lägre komfort vilket också kan vara uttröttande.

3. Sittposition. Sträva efter aerodynamisk position, justera sadelhöjd och höjden på styret samt vinkeln på styrstammen.

4. Sadeln. Välj med omsorg. Även om du tänker cykla snabbt måste du sitta bekvämt.

5. Bredden på styret. Luftmotståndet är din värsta fiende, därför är det viktigt att se över bredden på styret. Axelbrett är en bra utgångspunkt.

6. Pedalerna. Det kan finnas tid att tjäna genom att använda ett pedalsystem med låg vikt och anpassa inställningarna efter din cykelstil.

7. Komponenterna. Det är finlir, men bättre komponenter minskar vikten (även i plånboken).

 

Klicka på bild för större text.

Gillar du detta? Dela med dig!